Single use plastic cutlery turned into art by Dubai schools

As part of its commitment to reduce single use plastics in the United Arab Emirates Region, marine conservation group, Azraq recently announced a campaign specifically targeting plastic cutlery in the region, which has been turned into artwork by students in Dubai.

 The campaign, entitled #uselessutensils enabled residents to provide their leftover plastic cutlery to Freedom Pizza delivery drivers or at collection points offered by Carcluccio’s, Beitfann Studio and Lush Middle East within the United Arab Emirates between 5 May to 15 June 2019. Since then Azraq’s member schools have been busy compiling artwork from the recovered plastic utensils, which highlights the impacts of marine debris on the marine environment in readiness for a friendly competition, which will also include artwork from sustainability artist, Mariska Nell.

 “In 2016, Worldcentric.org estimated that 40 billion plastic utensils were used every year in the United States alone, the majority of which were thrown out after just one use, ending up in landfills and waterways,” Natalie Banks, Managing Director of Azraq said.

 “Plastic utensils are among the items that we find along the coastlines of the United Arab Emirates during our beach clean ups and are, like plastic straws, most of the time unnecessary.”

 The artworks have come from Repton, Gems Modern Academy and Clarion and include a turtle impacted by marine debris, dead marine life in a sea of rubbish inspired by Vincent Van Gogh’s “Starry Nights” piece and another piece that highlights the need to eat clean in order to save marine life, which not only used the plastic utensils, but paper plates also.

 “I am incredibly amazed by the artworks presented and I believe that the judges, which consist of our partners Freedom Pizza, Lush, Carlucio’s and Beitfann Studio will have a huge job on their hands in choosing one winner,” Ms Banks said.

 “I am looking forward to having the artworks up on display in public for the people’s vote and for the final award ceremony with the schools in mid-September.”

 “Across the globe, we all need to do our share of reducing single use plastics, which is what the #plasticfreeJuly initiative taking place worldwide is all about. Outlets have focussed on ditching the plastic straw in the UAE as part of our #stopsucking campaign we launched last year in conjunction with Freedom Pizza; this year we are urging them to ditch the plastic utensils, providing an alternative like bamboo or birchwood sets and making customers opt-in for these,” Ms Banks said.

 “Most of the time, home and work deliveries don’t need to have plastic utensils included with the order as the person has access to their own cutlery.”

 This is yet another example of Azraq’s Marine Debris campaign, which has to date focussed on cigarette butts, balloon releases and plastic straws as well as offering beach clean ups as part of corporate social responsibility for schools and corporates, illustrating how small changes can have big impacts.

 To find out further information regarding the #useless utensils campaign visit: https://azraqme.org/uselessutensils

END

#

Photo: Clarion School (K2-5) “Eating Clean to Save the Marine”

أعلنت  مؤخراً  مجموعة الحفاظ على البيئة  "أزرق" كجزء من التزامها بالحد من استخدام البلاستيك احادي الاستخدام في الإمارات العربية المتحدة ،عن حملة تستهدف تحديداً أدوات المائدة البلاستيكية في المنطقة ، والتي تحولت إلى أعمال فنية من قبل طلاب في دبي.

 

مكّنت الحملة ، التي تحمل عنوان #uselessutensils ، السكان من توفير أدوات المائدة البلاستيكية المتبقية لسائقي توصيل فريدوم بيزا أو في نقاط التجميع التي تقدمها كارليتشيوز واستوديو بيت فن ولش الشرق الاوسط  داخل الإمارات العربية المتحدة بين 5 مايو و 15 يونيو 2019. ومنذ ذلك الحين انشغلت المدارس بتجميع الأعمال الفنية من الادوات البلاستيكية المستعادة ، والتي تسلط الضوء على آثار التلوث البحري على البيئة البحرية استعدادًا لمنافسة ودية ، والتي ستشمل أيضًا أعمالًا فنية من فنانة الاستدامة ، ماريسكا نيل.

 

"في عام 2016 ، قدرت Worldcentric.org أن 40 مليار أداة بلاستيكية تستخدم كل عام في الولايات المتحدة وحدها ، تم إلقاء معظمها بعد استخدام واحد فقط ، وينتهي بها الأمر في مدافن النفايات والمجاري المائية" ، قالت ناتالي بانكس ،مديرة أزرق.

 

  "تعتبر أدوات المائدة البلاستيكية من بين العناصر التي نجدها على طول سواحل دولة الإمارات العربية المتحدة خلال عمليات تنظيف الشاطئ لدينا وهي ، مثل المصاصات البلاستيكية ، غير ضرورية في معظم الأوقات."

 

جاءت الأعمال الفنية من ريبتون وأكاديمية جيمس الحديثة وكلاريون ، وتشمل سلحفاة متأثرة بالحطام البحري والحياة البحرية الميتة في بحر من القمامة مستوحاة من قطعة "النجوم المميّزة" التي أعدها فنسنت فان جوخ وقطعة أخرى تبرز الحاجة إلى تناول الطعام بطريقة نظيفة. من أجل إنقاذ الحياة البحرية ، والتي لم تستخدم فقط الأواني البلاستيكية ، ولكن لوحات ورقة أيضا.

 

  وقالت السيدة بانكس: "إنني مندهش للغاية من الأعمال الفنية المقدمة وأعتقد أن الحكام ، الذين يتألفون من  فريدوم بيزا و لش و  كارليتشيوز و استوديو بيت فن ، سيكون لديهم مهمة ضخمة في اختيار فائز واحد".

 

"إنني أتطلع إلى عرض الأعمال الفنية في الأماكن العامة من أجل تصويت الناس ولحفل توزيع الجوائز النهائي مع المدارس في منتصف سبتمبر".

"في جميع أنحاء العالم ، نحتاج جميعًا إلى القيام بنصيبنا في تقليل استخدام الادوات البلاستيكية ذات الاستخدام الواحد ، وهو ما تدور حوله مبادرة #plasticfreeJuly التي تجري في جميع أنحاء العالم. ركزت المتاجر على التخلص من المصاصات البلاستيكية في دولة الإمارات العربية المتحدة كجزء من حملة #stopsucking التي أطلقناها العام الماضي بالاشتراك مع  فريدوم بيزا ؛ هذا العام نحثهم على التخلص من ادوات المائدة البلاستيكية ، وتوفير بديل مثل مجموعات الخيزران أو خشب البتولا وجعل العملاء يشتركون في هذه الأدوات ".

 

"في معظم الوقت ، لا تحتاج توصيلات المنازل والعمل إلى أدوات بلاستيكية مشموله في الطلب نظرًا لأن الشخص لديه امكانية الوصول إلى أدوات المائدة الخاصة به."

 

هذا مثال آخر على حملة التلوث البحري في أزرق ، والتي ركزت حتى الآن على أعقاب السجائر وإطلاق البالونات والمصاصات البلاستيكيه ، بالإضافة إلى تقديم خدمات تنظيف الشاطئ كجزء من المسؤولية الاجتماعية للمدارس والشركات ، مما يوضح كيف يمكن أن تكون التغييرات الصغيرة كبيرة الآثار.

 

  لمعرفة المزيد من المعلومات حول حملة #uselessutensils  ، تفضل بزيارة: https://azraqme.org/uselessutensils

 

النهاية

 

#